fredag, september 08, 2006

Svårigheten med att göra en bilaga




Sportbladets allsvenska bilaga 2006 är oumbärlig (och snygg) på många sätt. Jag har haft hjälp av den många gånger när jag exempelvis ska fastställa längd och vikt på spelare. En dag när jag satt och bläddrade i tidningen (det lustiga är att man sällan läser kvällstidningarnas bilagor - de blir tyvärr mest bara liggande på toaletten eller i nån soffborslåda) stannade jag upp vid artikeln om "Superbrassen". Ja, historien är välkänd, men det gör inte artikeln mindre tragiskomisk. Artikeln belyser svårigheten med att göra en bilaga inför evenemang etc. 14-miljonersmannen Thiago Qurino var inför den här säsongen allsvenskans dyraste värvning någonsin. Sportbladet gjorde sin plikt och stämde möte med Thiago, man klädde honom i kostym och tog med brassen till fotostudion i tron att den här killen faktiskt var något extra. Nu skulle han bli stjärna för första gången i sitt liv. Robert Laul ställde frågorna - svaren från allsvenskans största flopp någonsin är sköna, speciellt när man sitter med facit i hand.
"Jag behöver inte vara bättre än någon annan i laget", "Jag känner ingen press". Nej, 14-miljonersmannen hade rätt - han kunde till och med vara sämre än alla andra och se matcherna från läktaren.
Men vem vet, brassen är ju bara 21 så han kanske ska få några år till på sig?