tisdag, augusti 29, 2006

Inifrån kaoset på Söderstadion





Det svider fortfarande i ögonen.
Tre timmar efter matchen.
Jag hade det på känn.
I halvlek var det lugnt. För lugnt.
I Söderstadions undre regioner planerades då något som kommer att påverka klubbens närmsta framtid - och som kan komma att förändra bilden av Hammarby.
Genom staketet, troligtvis, smuglades det in bengaler och raketer.
Som på en given signal tio minuter in i andra halvlek ställde sig medlemmarna i firmorna upp på podiet och hetsade varande.
Delar av publiken började skrika: "Ut med packet". Men blev hotfullt bemötta.
En eld hamnade på marken längst ned på läktaren, en av killarna på podiet hoppade ned och kastade elden (över sina kompisar) som landade på en publikvärd på andra sidan barriären. Jag såg hur de pekade in bland flocken, men hade ingen chans att se VEM det var som kastade. Jag är däremot säker på att det finns massa vittnen till varje enskild kast-incident - om man verkligen skulle vilja stävja kastandet av mynt m.m.
Strax därefter bröt ett minde helvete löst. Raketer sköts från läktaren - först långt ut på planen, mot spelarna. Sedan närmare och närmare de egna och ned mot publikvärdarna. Kaos. Stämningen otäck kuslig. Jag tog de här bilderna på bengalerna som var startskottet på den här tragiska kvällen. När jag satt på tunnelbanan hem var det med en apatisk känsla. I'm to old for this shit. Vill inte längre vara en del av den här fotbollsvärlden. Vill ha kul, se bra spel. Men jag tror inte fotbollen kommer att tappa åskådare på grund av incidenten, däremot tror jag Hammarby måste börja ta problemet på ett mycket större allvar. Att polisen la ned sin supporterverksamhet är i dag en gåta.