söndag, oktober 08, 2006

Klantskallarnas sammansvärjning

MEDIA
Veckans Sportspegel innehöll bara ett litet missöde. Kameramannen måste fastnat med tröjan, eller någon kroppsdel, i opacitetsinställningsknappen. Plötsligt blir bilden helt dimmad och ljus - samtidigt som Sladjan som bäst förklarar Sveriges EM-bragd mot Spanien. Själv sitter jag och funderar på om det är mina ögon det är fel på när hela bilden istället mörknar. Förmodligen försöker kameramannen trassla sig ut ur opacitetsinställningen, men lyckas inte så bra utan vrider om knappen 100 procent - så att hela bilden alltså blir näst in till lika svart som natta. Thomas Wernersson börjar fnissa och skickar en blick till Jihde som får en signal i sina lurar om att det är kamera två som gäller. Allt medan kameramannan vid ettan ligger på golvet och brottas med kameran.

Jag bara undrar, hur fan kan så många klantskaller hamna på en och samma arbetsplats? Är det Rapport–och Aktuellt redaktionerna som vill bli av med viss personal och erbjuder Sportspegeln? Är det rent av en idrottsfientlig sammansvärjning som håller programmet i ett järngrepp. Själv så sitter jag med andan i halsen och väntar på nästa misstag - det börjar nästan bli en sport i sig att vänta in dem. En bragd i sammanhanget är att min sportointresserade flickvän har börjat följa sändningarna med stort intresse.

Resten av sändningen var dock smärtfri och man kunde mot slutet koncentrera sig helt på innehållet - det lovar gott inför framtiden.